A shitload of thoughts.

Hej på er!
Snar är det för tusan JULLOV! och då är det mindre än ett halvår kvar till att jag tar studenten. Kan inte förstå att jag ska göra det snart, vafan ska jag göra med livet sen då? Jag har inte ens ett JOBB!? kanske ett senare problem men man hade ju gärna försäkrat sig med ett jobb i förväg...
 
Har bestämt mig att försöka lyfta ut saker som tynger ner mig.
Jag tar oerhört illa upp om invandrarkommentarer och inlägg angående invandrare och muslimer på facebook. Dels för att mina föräldrar och min bror var invandrare(jag är föddes i sverige) och dels för att jag är muslim. Jag har stor respekt traditioner och människor som vill bevara dom, jag tycker absolut inte att dom ska försvinna och förstöras för att "vi" får hjälp.
Men det känns som att det är svenska samhället som hänger ut "oss" när dom säger att dom inte ska ha pepparkaksdräkter på lucia för det anses stötande, mot vem? Mörkhyade? Vad i hela friden snackar dom om? Varför ska barn inte få klä ut sig till pepparkaka? Varför ska ALLA invandrare få ett dåligt ansikte via en artikel eller liknande för att det kanske är EN invandrare eller svensk som sagt att dom tycker det är stötande.
Om någon tycker att småflickor ser hemska ut när dom är råsminkade vid 13 års ålder, ska man då sluta sälja smink? När minderåriga röker och super sig fulla, slutar dom sälja cigaretter och alkohol? Nej.
Kanske dåliga exempel men jag försöker bara förklara på bästa sätt att människor kommer alltid att finna något klagomål. Sen är det upp till sverige själv att dra fram eller ta bort regler. Jag har ett visst medlidande för civila hur dom drabbas för sina traditioner, verkligen tråkigt. Själv tycker jag tillexempel att Jul ser jätte mysigt ut, för att jag själv inte firar det. Men när samhället ska överdriva och komma på med svammel som att barn inte får klä ut sig till pepparkaka på Lucia är rena rama idiotin. Läste för övrigt en artikel om det(däför jag pratar just om det med utklädning) och barnets mamma sa att hon inte vill ha sin son i något Ku Klux Klan tåg. Riktigt rätt sagt. HÄR hittar ni artikeln.
 
Ingen invandrare som faktiskt måste fly sitt land får välja var dom ska åka. Att dom kommit till sverige är en stor ny chans för dom att leva och det ska Sverige som ger chansen ha en eloge för och dom som kommer till landet ska ta den chansen. Som väldigt många har gjort men som inte syns eller näms. Att vissa begår brott är en helt annan fråga, det är inte fler invandrare än svenskar. Det kommer alltid begås brott, varför kan man diskutera. Att alla kommer klaga på varann oavsett vad är ett faktum oavsett hudfärg och religion. Men när jag sitter på bussen och jag hör någon skrika "försvinn härifrån din jävla guling, dra till ditt jävla land, åk till ditt hemland din fula jävla guling" så undrar jag vars faan är världen påväg. Jag blir så stum i sånna situationer och kokar inombords. Jag är glad att jag aldrig fått ett rasistiskt påhopp. Men det endast för att jag ser inte utländsk ut och pratar ren svenska? Men familjemedlemmar har fått en och annan kommentar, och jag kommer aldrig att förstå varför.
 
Jag kanske är oinformerad och okunnig, jag kanske har skrivit helt dumma och fel saker, jag må vara obrydd om mycket och kanske för brydd i det jag skrivit om men jag tror, att världen inte är berädd för den sanning som ligger bakom allt hat som egenltigen inte borde finnas. Ingen individ är berädd för den sanningen och ingen kommer någonsin att vara det heller..
 
Nu tänker jag göra ett försök att inte påverkas så mycket av det jag just förklarat ovan, och istället vara lycklig för det jag har just nu i min värld - min Christoffer, min familj, mina vänner och mat på bordet. Tack för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback